mandag 6. juni 2011

Merkevaren Trondheim


Universitetsbyen, teknologihovedstaden, trebyen, kunnskapsbyen, festivalbyen, kirkehovedstaden, pilgrimsbyen, Norges studentbyen, idrettsbyen,  bartebyen og ja det er sikkert mange flere. Nå introduseres et nytt hjertebyen, men trenger vi flere merkevarenavn på byen vår? 

Tirsdag 24. mai arrangerte NTNU sin årlige doktorpromosjon i Samfundet, 289 nye doktorander ble promovert og universitetet utnevnte  to nye æresdoktorer, den nobelpris vinnende professor Eric Kendel og Snøhetta grunnlegger arkitekten Kjetil Trædal Thorsen.  Er alle disse en del av hjertebyen eller er de en bekreftelse på at Trondheim er en universitetsby, kunnskapsby, teknologihovedstad og studentby? Universitetets tilstedeværelse i Trondheim tilfører byen ny kunnskap, nye innbyggere og ikke minst ny og viktig næringsutvikling.  Trondheim er også den byen med flest antall studenter i forhold til folketall, og det er her fremtidens forskning drives.  
I tillegg til et sterkt kunnskapsbasert fundament i byen så har vi den religiøse tradisjonen og historien.  Niarosdomen setter preg  på byen, ikke bare som signalbygg for byen men også byens forhold til resten  av landet.  Vi har ingen annen sammenlignbar kirke i landet. Og den er plassert så langt nord som den er er til beundring for turister hvert år. Nidarosdomen setter rammen for Olavsfestdagene som er et av sommerens mange høydepunkter for festivalbyen Trondheim. Når nå endelig preses for den Norske Kirke tar sitt hovedsete her i byen betyr det at Trondheim i enda større grad kan kalle seg for kirkehovedstaden i landet.   Det er riktignok mye hjerterom i kirken men pilegrimsbyen og kirkehovedstaden samt Nidarosdomen som nasjonalt signalbygg trenger ikke noen nye navn eller slagord. Trondheim  som kirkehovedstad står godt som den gjør. 

Senterpartiet har hjerte for hele Trondheim. Midtbyen og sentrumsnære områder som Bakklandet, Mølleberg og  og Ila  er en viktig del av bybildet i Trondheim. Midtbyen er viktig i forhold til trebyen Trondheim, men også i forhold til jügendbyen Trondheim.  Store og viktige deler av Midtbyen har fantastisk arkitektur i Jügendstil og den er like viktig å bevare som en del av byens image for merkevaren Trondheim. Og trebyen Trondheim er mer enn fasadene og det som er synlig i gatebildet.  Trebyen er også  alle veitene og bakgårdene. Men byen er også alle bydelene med sitt særpreg og de menneskene som bor der. Hver gang Rosenborg spiller hjemmekamp er vi fotballbyen, og når våre andre idretthelter vinner er vi idrettsbyen. Ofte er vi trikkebyen eller er vi byensomlanedtrikkebyen?

Jeg mener byen er så mye og mangt, Midtbyen også,  men trenger vi nyeslagord, visjon eller misjon for byen som vi må fylle med innhold. Kanskje vi  heller kan bare bruke det som vi allerede har, det som har lang tradisjon i folkene som bor i denne byenog ta vare på og utvikle det vi har? Utfordringen er å forvalte merkevaren Trondheim, slik at vi alle også i framtiden har et hjerte  for Trondheim og Midtbyen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar